Viena socialinė darbuotoja nedrąsiai į www.socdarbas.lt pašto dėžutę Šis el. pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį. atsiuntė paklausimą dėl darbo su šeimomis (socialinė darbuotoja davė leidimą žinutę paviešinti):
„... Esu socialinė darbuotoja ir dirbu su rizikos šeimomis. Paprastai dirbti su šeimomis pradedame tik tada, kai jos patenka į „rizikos sąrašą“. Savo rajone matau šeimas, kurioms būtų labai naudinga pagalba anksčiau, ir lyg esu girdėjusi, kad įstatymiškai įmanoma pradėti dirbti su tokia šeima anksčiau, taigi atlikti tam tikrą prevencinį darbą. Gal galite kiti pasidalinti patirtimi kaip tai daroma jūsų mieste.
Ačiū“
Pasitarusi mūsų iniciatyvinė grupė nutarė „kažko imtis“ ta tema ir štai gavosi toks rezultatas.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) palaiko prevencinio darbo su šeimomis idėją ir ją gana aiškiai, be užuolankų siūlo naujiesiems savivaldybių merams. SADM trumpai, bet „į dešimtuką“ išsako garsiai kelias itin aktualias problemas socialiniams darbuotojams:
- Jau ir mūsų tinklapyje kelta problema dėl socialinių darbuotojų darbo užmokesčių. Akcentuota, kad darbo užmokestis yra skaičiuojamas pagal koeficientą 13 ir, kad yra numatyta 25 proc. priedams, priemokoms už aukštą kvalifikaciją, skubių, svarbių, sudėtingų darbų (užduočių) vykdymą, už laikinai nesančių darbuotojų funkcijų (pareigų) ar papildomų darbų vykdymą. Taip pat savivaldybės privalo užtikrinti priemones, reikalingas socialinės priežiūros teikimui (pvz., transporto, mobiliojo ryšio, saugos priemonių ir kt. išlaidų kompensavimas).
- Taip pat paminėtas ir papildomas darbas, kurį gauna socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis. Tad pozicija gana aiški – papildomi darbai už tą patį atlyginimą negali būti „kraunami“ socialiniams darbuotojams. Papildomi darbai turima omenyje visokias veiklas vaikų dienos centruose, išmokų skaičiavimas, labdaros dalinimas ir t.t. Turbūt reiktų atkreipti dėmesį į tai, kad tuos darbus socialiniai darbuotojai gali dirbti, tačiau turi būti sudaromi papildomi susitarimai ir už tai darbuotojui apmokama.
- Na ir tikrai nemažai dėmesio skiriama prevenciniam darbui su šeimomis. Cituojama Socialinių paslaugų įstatymo sąvoka kas yra socialinės rizikos šeima. Ir ten tikrai nieko nėra minima apie apskaitą, sąrašus ar dar kažką, kas leistų (arba draustų) socialiniams darbuotojams dirbti tik su šeimomis, kurios yra apskaitoje. Tad drąsiai galima teigti – DIRBTI SOCIALINĮ DARBĄ GALIMA IR SU TOMIS ŠEIMOMIS, KURIOS NĖRA ĮTRAUKTOS Į SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMŲ APSKAITĄ. Dar daugiau – išsakoma pozicija, kad į darbuotojo „turimų“ šeimų skaičių turi būti įtraukiamos ir tos, kurios nėra apskaitoje, t.y., maksimalus šeimų normatyvas vienam socialiniam darbuotojui yra 17. Tai reiškia, kad į tą „17“ skaičiuojasi ir tos šeimos, kurios nėra apskaitoje, dar kitaip vadinamos „signalinės“, „stebimos“ ir pan. šeimos. Tad čia paruošiama labai gera startinė pozicija prevenciniam darbui! Galime pradėti teikti pagalbą šeimoms, nelaukdami, kol jos paklius į apskaitą ir problemos bus tokios didelės, kad nebežinosi nuo ko pradėt.
Plačiau apie SADM poziciją dėl darbo su šeimomis galite rasti SADM tinklapyje, skiltyje „METODINĖS REKOMENDACIJOS“, kur patalpintas ministrės raštas "Dėl socialinio darbo su šeimomis stiprinimo".
Raštas turbūt kelia diskusijų, nes daug dalykų formuoja ir nustato vietinė valdžia. Kaip pas Jus vykdomas prevencinis darbas? Ar jis išvis vykdomas? Kaip visa tai organizuojama?
Laukiame Jūsų reakcijų ir komentarų. Socialinė darbuotoja, kuri parašė mums laišką, taip pat laukia, kad pasidalintumėme savo patirtimi!